Oheisohjelmat

Leimaus 2013- leirin oheisohjelmat:

Ampumahiihtokokeilu
Ampumahiihtokokeilussa pääsee kokeilemaan ampumahiihtoammuntaa täysin turvallisilla ekoaseilla Areenan hiekka-takapihalla. Ekoaseet ovat muulta toiminnaltaan samanlaiset kuin oikeat ampumahiihtoaseet, mutta niistä EI lennä luoteja eikä säteitä, vaan ne toimivat kameratekniikalla. Ammunnan lisäksi paikalla on mahdollista tutustua ampumahiihtoon ja kesälajiin ampumajuoksuun harrastuksena.
Ikäsuositus 9-vuotiaista eteenpäin.

Tule kokeilemaan tarkkuuttasi pisteellemme!

Järjestäjä: Suomen Ampumahiihtoliitto ja alueen ampumahiihtoseurat

Beach volley
Lentopalloa rantahiekalla.

Curling
Jäähallissa kengät jalassa kuusimiehisjoukkuein pelattava peli, jossa liu’utetaan n.20 kg painavia kiviä jäälle piirretyn pesäalueen sisään. Jään päällä on viileää joten laita kunnolla päälle, t-paidassa ja shortseissa ei tarkene.
Ennakkoilmoittautuminen.

Frisbeegolf
Golfin säännöin pelattava frisbeepeli, kierrettävänä 9 reikää.

Futis 
Pallo kentälle pyörimään ja kaikki halukkaat pelaamaan.

Juoksutekniikka/-koordinaatio
Taso 2- ja Teho-ryhmäläisille erilaisia juoksutekniikka/-koordinaatioliikkeitä.

Kartoituskurssi
Kurssilla käydään kartoituksen vaiheet läpi ja kokeillaan kartan valmistamista maastossa. Kurssi on tarkoitettu lähinnä 16- ja 18-sarjalaisille. Aiempaa kokemusta ei vaadita. Tarvittavat varusteet: kompassi, 2 kpl 0,5 lyijytäytekyniä. Kurssin kesto n. 2 h.
Ennakkoilmoittautuminen.

Kartoituskurssin kurssiohje (pdf-tiedosto)

Katukoris
Kolme vastaan kolme pienpelejä, jossa kaikki pelaavat samaan koriin.

Kaupunkisota
Joukkuepeli, jossa kaksi joukkuetta polttaa pehmopalloilla vastustajaa. Kentälle rakennetaan suojia ja esteitä, joiden välissä ja takana voi suojautua vastustajan heitoilta.

Kinball
Peliä pelataan yhtäaikaisesti kolmella joukkueella käyttäen 1.20 metriä halkaisijaltaan olevaa KIN-BALL ® palloa, joka painaa vain yhden kilon! Syöttävä joukkue määrää vastaanottavan joukkueen ja valitun joukkueen täytyy saada pallo kiinni ennen kuin se koskettaa lattiaa ja tämän jälkeen syöttää pallo uudestaan valitsemalleen joukkueelle. KIN-BALLin ® avulla voidaan opettaa yhteistyötä, urheiluhenkeä, pallosilmää ja kasvattaa kuntoa.

Kuntosali
Kuntosalille on tervetulleita kaikki yli 15-vuotiaat, siellä voi tutustua yleisimpiin kuntosalilaitteisiin.

Kyykkä
Karjalainen perinnepeli, jossa karttua heittämällä yritetään saada kyykkäpalikoita pois kentältä.

Luennot
Keskiviikona luennoivat ex-nuorten MM-ryhmän valmentaja Marko Väisänen ja hänen valmennettavansa ja MM-kävijä Tuomas Tervo. Aiheena nuorten suunnistajien valmentaminen.
Torstaina luennoi viime vuoden nuorten maailmanmestari Kirsi Nurmi, joka kertoo omasta matkstaan nuorten maailmanmestariksi.

Luennot on suunnattu erityisesti seuraohjaajille sekä taso 2 – ja Teho-ryhmäläisille.

LEIMAUKSEN LUENNOT SAATAVISSA PDF-MUODOSSA
Leirin oheisohjelmana olleiden luentojen (Tuomas Tervo+Marko Väisänen sekä Kirsi Nurmi+Tytti Kirvesmies) PowerPoint-esitykset ovat saatavissa pdf-muodossa. Halukkaat laittakaa viestä leirisihteerille anniina.niiranen@gmail.com.

Mölkky
Heitetään mölkkykapulalla nurin numeroin 1-12 merkittyjä palikoita. Ensimmäisenä tasan 50 pistettä saanut pelaaja voittaa.

Norsufutis
Norsufutiksessa pelataan jalkapalloa jättipallolla.

Parkourrata
Parkour on liikkumista paikasta toiseen mahdollisimman sulavasti esteistä huolimatta tai jopa esteitä hyödyntäen. Radalla harjoitellaan erilaisia tapoja ylittää esteitä sekä tehdään kokonaisvaltaisia liikkeitä jotka parantavat vartalonhallintaa.

Petanki
Yritetään heittää kuulia mahdollisimman lähelle maalipalloa eli snadia.

Pyöräsuunnistuskokeilu
Pyöräsuunnistusta on mahdollista päästä kokeilemaan torstaina. Pyörät ovat Vierumäen vaihteettomia pyöriä. Oman pyöränkin saa toki tuoda, myös omalla hiihtosuunnistuskarttatelineellä kartan lukeminen onnistuu.

Pyöräsuunnistuskilpailut järjestetään useimmiten maastoissa, joissa on tiheä uraverkosto eli paljon teitä ja polkuja. Radoilla suunnistustehtävät perustuvat nopeaan reitinvalintaan useiden eri vaihtoehtojen välillä. Reitinvalintaa ohjaavat ajourien kulkukelpoisuudet, jotka kuvataan karttaan omilla kuvausohjeillaan.

Pyöräsuunnistuksessa pakollisia varusteita ovat pyörä ja kypärä. Karttaa kuljetetaan karttatelineessä, joka on kiinni pyörän ohjaustangossa.

Lajina pyöräsuunnistus on vauhdikas ja ennen kaikkea ajatusta vaativaa toimintaa. Vauhdin kasvaessa taitavimmankin suunnistajan taidot joutuvat taatusti koetukselle!

Speedminton
Speedminton on sulkapallon tyyppinen nopeatempoinen mailapeli.

Sulkapallo
Sulkkis on helppoo!

Sähly
Sählääminen on kivaa!

Sählyturnaus
Sarjoja on kolme: 12 v. ja nuoremmat, 13 v. ja vanhemmat sekä tyttöjen sarja. Tyttöjen sarja pelataan kokonaisuudessaan keskiviikkona Areenassa, muiden sarjojen alkusarjojen ottelut keskiviikkona ja sijoitusottelut torstaina Urheiluhallissa.

Peliaika 8 min (sijoitusottelut 2 x 6 min).
Kentällä on samanaikaisesti 5 pelaajaa / joukkue (joukkueessa saa olla rajoittamaton määrä pelaajia). Lentävät vaihdot. Maalin edessä on rajattu maalivahdin alue, johon pelaajat eivät saa astua jalallaan. Mailalla kyseisellä alueella saa pelata.

Turnaus pelataan cup-systeemillä eli ottelun voittaja jatkaa ja häviäjä putoaa turnauksesta pois.
Varusteet: Sisäpelikengät + oma maila halutessasi.

Tarkkuuslämäri
Tarkkuuslämärissä voi ulkosalla yrittää ”maalivahdin” ohittamista ylä- tai alakulmista.

Tarkkuussuunnistus
Omatoiminen oheisohjelma, kartan voi noutaa leiritoimistosta.

Tarkkuussuunnistus on suunnistuksen taitolaji, joka mittaa suunnistajan kartan- ja maastonlukukykyä.

Kilpailija kiertää karttaan piirretyn radan sallittuja (polut ja tiet) reittejä käyttäen.  Kulkureitin varrella on jokaisella rastilla rastin numerolla varustettu tähtäyspaalu. Tämän paalun kohdalta rastipisteelle tähystäessään kilpailija näkee maastossa useita rastilippuja (1-5 kpl). Kilpailijan tehtävä on karttaa ja maastoa lukemalla ja niitä vertaamalla päätellä, mikä kohteella olevista rastilipuista on juuri karttaan piirretyn ja rastimääritteellä tarkennetun rastiympyrän keskipisteessä, vai onko mikään.

Ratkaisua pohtiessaan kilpailija saa liikkua sallituilla reiteillä ja näin tähystää rastikohdetta eri suunnista. Ratkaisun synnyttyä on tärkeätä palata tähtäyspaalun kohdalle, sillä vain siitä katsottuna rastilipuilla on oikea järjestys. Tuo järjestys muodostuu niin, että paalulta katsoen vasemmanpuoleisin rastilippu on A, seuraava oikealle päin on B, sitten C, D ja E.

Leimaus tehdään pihtileimasimella kilpailukorttiin kyseisen rastin rivillä olevaan kirjainruutuun. Jos kilpailija päättelee, ettei yksikään rastilipuista ole oikealla kohdalla, hän leimaa rivin viimeiseen tyhjään ruutuun. Kyseessä on tällöin ns. nollarasti.

Tuloksiin lasketaan piste jokaisesta oikeasta ratkaisusta. Tasapisteissä olevien järjestys määräytyy aikarastien ratkaisunopeuden perusteella. Aikarastilla kilpailija saa valmiiksi suunnatun kartan ja hän pyrkii paikallaan istuen nimeämään oikean rastilipun mahdollisimman nopeasti.

Tunnelipallo
Pesistä mukaileva, joskin täysin eri välinein pelattava joukkuepeli, jossa toinen joukkue on sisäjoukkue ja toinen ulkojoukkue. Kun ulkojoukkue saa pallon kiinni, se muodostaa tunnelin, jonka läpi pallo vieritetään ennen palauttamista syöttäjälle.

Uiminen (Uimahalli, uimarannat)
Leirillä on uintimahdollisuus joko uimahallissa tai uimarannoilla (Valkjärvi/Saarijärvi).

Uimahallin käytössä on varattu leiriläisille oma vuoro väriryhmän mukaan. Annettua vuoroa on ehdottomasti noudatettava. Uintiaika on max 45 min/vuoro. Jokaisella ryhmällä täytyy olla myös seuraohjaaja valvomassa uimahallivalvojan apuna. Huomaa myös, että Vierumäen uimahallissa ei saa käyttää uimashortseja eli uimaan pääsy edellyttää uima-asua.

Uintivuorot väriryhmittäin
(pdf-tiedosto)

Vierumäellä voi pulahtaa uimaan myös järviveteen Valkjärvi/Saarijärvi.
Valkjärvi on lähempänä, mutta se on syvä, veden syvyys on useita metrejä. Opastus: mäki alas Kaskela-rakennuksen takaa, 200 m urheilukentältä. Pukeudu myös valmiiksi uima-asuun, koska uimarannan pukukoppi on varsin pieni.

Saarijärven vesi on lämpimämpää, koska keskisyvyys järvessä on alle 2 m. Opastus tekonurmikentän kulmalta vasemmalle haarautuvaa tietä pitkin, 700 m urheilukentältä. Saarijärvellä ei ole pukukoppia. Pukeudu valmiiksi.
Kummallakaan uimarannalla ei ole uimavalvontaa, joten uiminen on aina seuraohjaajan vastuulla.

Ultimate
Frisbeellä pelattava joukkuepeli, jossa yritetään syöttelemällä tehdä maaleja suuren maalialueen sisään.

Venyttely
Venyttelyssä on kiva palautella lihaksia päivän harjoituksista.

Visailukisa
Visailukisa kornerissa ratkotaan erilaisia tietoja, taitoa ja nokkeluutta vaativia paperitehtäviä.

Visailurata
Rata maastossa/opiston alueella ja matkalla visaisten tehtävien ratkomista.